Terugblik schooljaar 2022 – 2023

Bij PICTO hebben we ons beziggehouden met verschillende activiteiten en projecten:

Alle besturen:
  • We hebben een leskist voor digitale geletterdheid ontwikkeld, bestaande uit 7 onderdelen en leskaarten waarmee leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen. Hierbij gaat het onder andere om programmeren met Micro:bit, Scotty Go, mediawijsheid en online veiligheid met Seppo en het mediaspel, het herkennen van nepnieuws en het gebruik van zoekmachines. Ook hebben we Minecraft gebruikt als een interactieve en boeiende leerervaring waarbij leerlingen actief betrokken worden bij het opdoen van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden.
  • We hebben stapels Chromebooks kunnen repareren tegen lage kosten en kapotte toetsenborden en schermen vervangen tegen kostprijs van de onderdelen.
  • We hebben een BICTO-middag georganiseerd waarbij workshops werden aangeboden op het gebied van digitale geletterdheid. Deze workshops waren gericht op leerkrachten, zodat ze de opgedane kennis direct konden toepassen in de klas.
  • Het bieden van helpdeskondersteuning bij uiteenlopende problemen op het gebied van hardware, software, digiborden, gebruik van Teams, SharePoint en websites was en is natuurlijk onze hoofdtaak. We hebben snelle hulp geboden, zowel op locatie als op afstand. Indien nodig konden we  doorverwijzen naar externe partijen.
  • We hebben actief deelgenomen aan verschillende netwerken en verdiepingstrajecten. We zijn lid van het BIC-netwerk en participeren in ICT-Noord en Future4Kids. Bovendien hebben we de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid gevolgd, zoals het bijwonen van de BETT-beurs, de professionaliseringsdag van APS-IT en de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT). We onderhouden ook regelmatig contact met Heutink-ICT voor uitwisseling van kennis en ervaring.
  • We hebben de lopende internetverbinding onder de loep genomen en bij de provider een fors goedkoper abonnement kunnen regelen.
    VCO MoG:
  • Waren we betrokken bij het aanbestedingstraject voor printers. Nadat de keuze was gemaakt, hebben we de integratie met O365 uitgevoerd en handleidingen gemaakt voor de gebruikers. PICTO heeft ook het gebruikersbeheer in het online platform van Canon verzorgd, evenals de installatie van de drivers.
  • We hebben een inventarisatie uitgevoerd bij de scholen voor de vervanging van de Chromebooks en iPads. Bij de uitrol hebben we de oude apparaten gedeïnstalleerd en de nieuwe apparaten geïnstalleerd in het netwerk. Daarnaast hebben we de oplaadkar opnieuw ingericht en gebruiksklaar gemaakt.
    Perspectief:
  • We hebben de uitrol van iPads verzorgd en deze opnieuw geconfigureerd voor apparaatbeheer.
  • We hebben laptops voor leerkrachten uitgerold en geinstalleerd.
  • Daarnaast hebben we ons verdiept in AVG en advies gegeven op het gebied van beveiliging, zoals Zivver, online back-up, IBP en MFA.
    OPRON:
  • We hebben een inventarisatie gedaan van de aanwezige hardware bij de scholen.
  • Daarnaast hebben we advies gegeven over ouderportals en nieuwe websites.
PICTO staat voor Platform Informatie Communicatie & Technologie in het Onderwijs,
de P van Platform is 1 van de belangrijkste pijlers van PICTO.

Hier zijn we dagelijks mee bezig maar vergeten we altijd te noemen.
Want….we hebben een samenwerkingsplatform opgezet waarop ideeën kunnen worden uitgewisseld en ontwikkelingen kunnen worden gedeeld. Dit platform stelt de verschillende besturen in staat om van elkaars expertise te profiteren en voorkomt dat hetzelfde werk meerdere keren wordt gedaan. Door het delen van blauwdrukken en best practices kunnen we efficiënter werken en voorkomen dat het wiel telkens opnieuw wordt uitgevonden. Daarnaast biedt de samenwerking op grotere schaal voordelen bij het inkopen van benodigde middelen en diensten. Door gezamenlijk op te treden bij inkoopprocessen kunnen we vaak betere prijzen bedingen en profiteren van schaalvoordelen. Dit stelt ons in staat om kosten te besparen en middelen effectiever te gebruiken binnen alle besturen. Op deze manier streven we naar een efficiënte en effectieve samenwerking tussen de besturen, waarbij we optimaal gebruikmaken van elkaars expertise en gezamenlijke inkoopkracht om de doelen van het onderwijs te bereiken.